De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

maandag 11 december 2023

De laatste wedstrijd van 2023

 Gisteren was onze laatste agility wedstrijd van het jaar 2023. Een Raad van Beheer wedstrijd georganiseerd door KC Hoogeveen in de manege in Elim. We hadden alle drie heren ingeschreven maar helaas moest Alinda zichzelf en Odin afmelden ivb met rug klachten. Het was eerst een 1e en 2e graad wedstrijd maar om meer deelnemers te trekken werd de 3e graad ook nog toegevoegd. 1e en 3e graad s morgens en 2e graad s middags. Voordeel was nu wel dat je niet zo vroeg aanwezig hoeft te zijn, nadeel is dat alsnog je hele dag weg is en je s morgens huis eigenlijk maar zit te wachten op het moment dat je vertrekt.  Zaterdag avond printe ik d estart lijsten uit en zette nog 1 keer  het start nummer voor de mannen  weer op papier, de laatste keer dit jaar.


Tegen 12 uur vertrok ik met Elwood en Donald. De rest van de meute bleef thuis bij Alinda. Binnen een half uur was ik op de plaatst van bestemming. Parkeren was even een dingetje, bijna geen ruimte en heel veel water op de parkeerplaats.  De wedstrijd baan is in de grote manege bak en daar was geen plek om te zitten of de honden neer te zetten. Nu maakte dat laatste voor mij niks uit want de mannen bleven toch in de bench in de bus, maar gezellig met elkaar bij de baan zitten en kijken was er dus niet bij deze wedstrijd.

We lopen deze wedstrijd 2 rondes, een Vast parcour en een jumping. Ik stond met Elwood als eerste in de catalogus voor de medium en met Donald als laatste, er tussen een mooi stuk ruimte om rustig de mannen te kunnen wisselen. 

We mogen onze eerste ronde verkennen, er staat een mooie uitdagende ronde VP. Ik loop mijn lijnen, loop ze nog eens, verander van lijnen en twijfel. Nog eens lopen, nog eens , ja dat wordt hem. Als er nog zon 15 honden voor Elwood moeten haal ik de oude baas uit de bus. Even de poot nog optillen buiten, beetje warm lopen en dan naar de voorring. Elwood is heerlijk attent en weet weer donders goed wat we gaan doen. De lat gaat naar 40 cm en we mogen ons naar de start begeven. De fluit gaat en we zijn los. Na de start direct de kat. Raakvlakken goed genomendoor de tunnel naar de palen, ook goed, dan de A, raakvlak raak en door nu zorgen dat de latten blijven liggen, en ja dat lukt, we komen foutloos binnen. Yess dat was een mooie met de oude baas. Ik zie een paar van de andere lopers en zie ze fouten maken , dan ga ik naar de bus om Donald op te halen, hij zat al te loeien in de bus, dat beloofde niet veel goeds, hoog in zijn adrenaline kwam hij de bak binnen. We beginnen goed, raakvlak gaat goed, palen gaan goed maar dan richting de A kom ik in de knoei met Donald en schiet hij de tunnel in, Disk springt even later ook nog over een extra hindernis maar laat dan wel weer een prachtig stuk zien. Het was een pret race voor Donald, maar erg jammer niet wat ik had gehoopt. Het wachten is op de uitslag en als die komt ben ik een trots baasje. Op 1 staat daar toch echt Elwood. Helaas geen U want hij was net buiten de tijd, die erg strak stond, maar met zijn 11 + jaren stond hij daar toch maar mooi


Niet veel later wordt de baan omgebouwd naar de jumping en mogen we verkennen. Een race ronde ligt er een ronde waar de snelle honden in het voordeel zullen zijn. ik verken de lijnen en besluit verschillend te starten. Met Elwood loop ik het eerste stuk links, met Donald start ik op rechts.
Elwood bijt het spits weer af, de laatste ronde van het jaar zeg ik tegen hem, nog 1 keer vlammen. We beginnen goed maar ik snij iets te snel naar binnen waardoor Elwood een lat tikt, we gaan verder goed door en lopen een heerlijke ronde, Elwood geniet weer volop, tikt toch nog 1 latje en we komen dus binnen met 2 lat foutjes. En dan is daar ook voor Donald zijn laatste optreden dit jaar.  We starten echt super, alles gaat goed tot de palen daar komt hij te vroeg uit, ik herstel maar Donald is uit zijn flow, de tunnel na de palen en dan schiet hij rechtdoor over een sprong, disk, ik roep hem terug neemt de muur nog een keer maar laat ook dan weer een prachtig stuk zien tot aan de finish, nee het was niet Donald zijn dag, of juist wel, hij maakte er een feestje van voor zich zelf. Maar wat is hij dit jaar gegroeid, het kwam er nu even niet uit maar hij heeft dit jaar zulke mooie dingen laten zien. En als de uitslag komt staat Elwood boven verwachting op plaats 2. Wat een prachtige afsluiter van het jaar heeft hij zich zelf gegeven.

We wachten op de prijs uitreiking en vertrekken dan weer naar huis. Het agility jaar 2023 zit er voor ons nu op een jaar waarin de mannen zulke mooie dingen hebben laten zien. Een jaar vol Beaglepower een jaar waarin ze opnieuw hebben laten zien dat beagles echt wel geschikt zijn voor deze sport. En als ik dan de uitslagen van het afgelopen jaar eens terug kijk, en dan zowel Elwood als Donald meerdere keren op een eerste plaats terug vind bij wedstrijden van de Raad in de 2e graad dan kun je als baasje alleen maar er trots zijn op je maatjes. 

Elwood met zijn buit van deze wedstrijd dag.


Hieronder de link naar de bewegende beelden.

Geen opmerkingen: