De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

zondag 28 oktober 2007

Frysk bloed tsjoch op !


" Frysk bloed tsjoch op ! Wol no ris brüze en side."

Vandaag was het weer tijd voor een show. Sneek was de plaats van handeling. Voordeel van de shows in het Noorden van het land is dat we niet zo vroeg weg moeten. Vanmorgen zijn we dan ook om goed acht uur vertrokken. Ik heb weer plaats genomen achter in de beaglemobiel en ben weer lekker gaan liggen slapen. Na een dik uur waren we al ter plaatse. De show was in de veemarkthallen. Hier stonden grote warme lucht kachels opgesteld, om de tempetatuur iets te doen stijgen. Het was er dus wel aangenaam. Deze show is een zogenaamde clubmatch dus er zijn geen CAC en CACIB punten te verdienen. Er zijn dan ook niet zoveel honden als op andere grote shows.
De beagles waren pas in de middag aan de beurt dus het was nog wel even lang wachten. Ondertussen was vrouwtje nog wat met mij aan het oefenen.




Het staan in stand gaat al steeds beter. De ringtraining die ik volg heeft toch effect.










Ook oefenen we nog wat op het lopen. Ik probeerde nog al eens om te gaan dribbelen. Nu baas met het trainen, naast de fiets,iets harder is gaan fietsen moet ik grotere stappen nemen. In de show ring doe ik dit nu dus ook.
En dan begint het lange wachten weer. Meestal zit of lig ik lekker in mijn bench. Maar baasje neemt mij ook wel eens op schoot. Ik heb dan een prachtig uitzicht om naar de andere honden te kijken.















Het is al ver na de middag pauze als wij mogen aantreden. Famous Fraggle From Muskoka Dream's mag het spits afbijten. Fraggle loopt in de openklasse en is 2,5 jaar oud. Hij laat zich mooi zien en krijgt dan ook de kwalificatie 1 Uitmuntend.















En dan is het de beurt aan mij. Met mijn 17 maanden loop ik nog in de jongehonden klasse. Vrouwtje loopt het gebruikelijke rondje met mij en plaatst mij dan op de tafel. De keurmeester komt mij dan helemaal bekijken en wil dan ook mijn mooie gebit zien.



Ik word van alle kanten goed bekeken en betast. Aan vrouwtje worden ook verschillende vragen over mij gesteld. Opnieuw moet ik een rondje lopen en dan moet vrouwtje mij opnieuw in stand zetten.










En dan opeens gaat het fout. Mijn hoofd word ontzettend zwaar en ik kan mijn nek niet fantsoenlijk om hoog krijgen. Als vrouwtje mijn hoofd omhoog drukt druk ik hem net zo hard weer naar beneden. Ze mopperd een beetje op mij maar ik kan mijn eigen hoofd opeens niet meer optillen zo zwaar is ie.




Wat vrouwtje ook probeert ik werk niet mee. Ondertussen maakt de keurmeester allemaal aantekeningen over mij. Ik krijg de kwalificatie 1 Uitmuntend. En dat ondanks mijn zware hoofd die niet omhoog wou hihi.







Dan moet ik nog een keer in de ring voor de beste reu van de dag. Samen met Fraggle staan we mooi opgesteld. De keurmeester moet dus een keuze maken tussen ons twee.















Het is nog een moeilijke beslissing voor hem en hij moet er ook nog een poosje over nadenken. Uiteindelijk kiest ie voor Fraggle. Tegen vrouwtje zegt hij dat als ik beter had gestaan hij voor mij had gekozen. Oeps dat hoorde ik en ik schaamde mij diep. Daar de keurmeesters geen programmaboekje hebben weten ze niet wie wij zijn. Na dat onze keurmeester zijn beslissing had genoemen vroeg ie of wij misschien familie van elkaar waren. We hadden beiden de zelfde bouw en uitstraling.

Fraggle werd later op de dag winnaar van rasgroep zes, en ook nog tweede best in show. Gefeliciteerd namens mij en mijn baasjes.





















Om mij te pesten, of om mij attent te maken voor volgende week, werd er nog een foto van mij gemaakt met de bekers van Fraggle. Tja en toen was mijn hoofd opeens niet zwaar meer en stond ik er goed bij. Het is wel duidelijk. De kwalificatie van vandaag 1u was een goede generale repetitie voor volgende week in Bleiswijk. Dan moet ik zien om mijn laatste NJK punt te pakken. Ik moet gewoon mijn kop er bij houden letterlijk en figuurlijk.

















"Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan ierde. It Fryske lân fol eare en rom "

1 opmerking:

Anoniem zei

Hè Michael,
Je hebt het heel goed gedaan hoor, in Snits, en tja je hebt weleens van die momenten dat je het zwaar inziet.
Maarre, graag wat vriendelijker tegen mij als ik langsloop hoor, ik ben tenslotte, een echte Zweedse schone!
En ik deed mijn naam eer aan( Andra = 2e in het zweeds) door als 2e te eindigen in de rasgroep, pal achter die mooie "neef" van jou