De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

woensdag 29 maart 2023

FCI European Open Selectie weekend (Deel 1, Zaterdag)


Afgelopen weekend een nieuw hoogte punt voor mij en Elwood. We waren toegelaten tot de FCI European Openen selectie wedstrijden, dit zijn de selectie wedstrijden voor het Europees Kampioenschap later dit jaar in Denemarken. We wisten dat we ons geen illusies hoefden te maken want de parcourstijden lagen ontzettend scherp. Om je eventueel te kwalificeren moest je 4,80 meter per seconde lopen. Dat is iets wat Elwood niet haalt.  Maar goed, dat we er mochten starten voelde al als een kroon op al het werk wat we de afgelopen jaren in Elwood en mij hebben gestoken in deze tak van honden sport. Het  lachertje van ooit stond nu op de startlijst van de selectie wedstrijden. En om het geheel nog mooier te maken ook Elwood zijn broer Pepper mocht ook mee doen. De beide broertjes inmiddels 10 en een half  jaar samen naar deze wedstrijd, iets wat we niet weer mee zullen maken. Tijd dus om er optimaal van te genieten.

Hier draaide het hele weekend om, Selectie voor het EK in Denemarken

Zaterdag was de eerste wedstrijd dag. Alinda had de nacht van vrijdag op zaterdag nachtdienst dus die ging niet mee naar Laag Soeren. Om goed half zeven vertrek ik hier uit Westerbork samen met Elwood, op naar een nieuw avontuur.   We moesten deze dag 3 rondes lopen 2x een vast parcour en 1 keer een jumping. Op zondag dag  zouden er opnieuw 3 rondes volgen wederom 2 maal een vast parcour en 1 jumping. Er waren dit weekend 3 keurmeesters . Morten Juhl Hansen uit Denemarken, Stefanie Semkat uit Duitsland en Arjen van Gastel uit Nederland. Er staan  52 honden ingeschreven in de medium. Beide broers starten als 2e en 4e.

Blues Brother Elwood. Nooit kunnen dromen dat ik hier met hem zou mogen strijden


En zo is het


Het is rond 8 uur als ik de parkeerplaats oprij bij de manege. Het weer is slecht, onderweg veel regen , dan weer zon en zonu en dan een regenboog die ons de weg leek te wijzen.  Ik zet mijn spullen in de bak en het wachten kan beginnen, het is voor het eerst dat Elwood en ik deel mogen nemen aan zo'n wedstrijd, dus ben benieuwd hoe het loopt. Jan en Mathilda zijn inmiddels ook gearriveerd en de beid broertjes hebben elkaar weer begroet. We lopen in dezelfde manege waar we een week eerder de TWC finale hadden en ook nu wordt er weer gebruik gemaakt van beide hallen. Er staat in elke hal een Vast parcours opgebouwd. Onze eerste wedstrijd is in hal 1, daar moeten we starten rond 10.43 uur en onze tweede ronde is het VP in de andere hal en dat begint rond 13.52 uur. Daar zat dus een heel groot gat tussen. Maar het verkennen van beide rondes gebeurde vlak achter elkaar. P1 moesten we verkennen om 9.07 uur en VP 2 om 9.35 uur.  Dat werd dus heel lang onthouden hoe nr 2 in elkaar zat. 

We starten dus met een VP van Morten



Het zijn andere rondjes dan die we gewent zijn. Dus ik was benieuwd hoe Elwood zich zou houden dit weekend tussen de hoger gekwalificeerde honden. Peper start als eerste van de broertjes en begint goed. Mist een raakvlak en springt dan via de verkeerde kant over sprong 18 een disk dus.  Elwood dan. Het loopt vanaf de start niet lekker, we tikken de start lat, maken een flyer op de wip, tikken lat 3 en gaan dan door laat dan een mooi stukje zien maar tikt dan de breed om , mist later het raakvlak van de kat en  een fout op de palen. Het was dus een giga rommel rondje maar we kwamen rond. Maar 6 fouten hadden we tot nu toe nog nooit eerder gehaald in 1 ronde.



We zagen velen een disk lopen en uiteindelijk waren er maar 17 uitslagen door de ronde rond te komen. Elwood was de laatste met een uitslag.

Het lange wachten begint nu. Ik merk dat er een hele andere sfeer hangt rond deze wedstrijd dan rond een gewone competiewedstrijd. Men is veel meer bezig met nu moeten we presteren. We kijken in de andere ring en door naar andere lopers te kijken zie je ook direct weer hoe de ronde in elkaar zit. Met verkennen had ik al een probleem punt gezien en dat bleek dus voor velen in de andere klasse ook een punt van aandacht te zijn.



Jan en Pepper starten weer en hebben een leuke ronde. Er zitten veel korte stukjes in en dan merk je dat Pepper snelheid verliest.  Met 1 weigering en 1 lat komen ze keurig rond. En dan Elwood. We starten en inplaats van de kat op te gaan duikt Elwood de tunnel in, we hadden dus een DK te pakken. We lopen de ronde verder uit en zien het dan maar als een trainingsronde. Als de uitslag bekend is blijkt dat het VP2 een nog groter slagveld is geworden dan het VP 1. Er waren nu maar 9 honden die een uitslag gelopen hadden. Jan en Pepper stonden erbij keurig op plek 9




Het is nu wachten tot beide hallen klaar zijn met het VP dan wordt in iedere hal een jumping opgebouwd.  Deze jumping mochten we om 15.34 uur verkennen en we zouden starten om 16.37 uur.
Er ligt een mooie jumping . Een ronde waar ik wel vertrouwen in heb. 

Jan begint en loopt een hele mooie ronde, stapt dan iets te vroeg weg bij een hindernis en Pepper komt mee, een weigering. Ze herstellen en gaan door en komen verder zonder fouten goed rond. Elwood mag. We gaan naar de start en vertrekken, Elwood schiet door naar de volgende sprong en dat moest niet, DK. We verknoeiden onze ronde echt op de start zo stom ik kon me de haren wel uit de kop trekken en helemaal als blijkt dat hij de rest van de ronde zonder fouten door komt. Zo jammer, zo stom, maar je maakt op dat moment een keuze en die viel nu dus finaal verkeerd uit. Jammer. Er waren nu 13 uitslagen en Pepper was opnieuw keurig 7e.





Onze eerste dag zat erop. We wachten de medium nog af en vertrekken dan moe en koud naar huis. Ondanks de twee disken was ik trots op Elwood, Hij stond er toch maar. Ik zelf was deze dag niet fel genoeg, dat hoorde ik later van meerdere mensen. Niet helemaal fit zijn had dus toch effect op mijn concentratie.  Morgen zullen we hier weer aan de start staan en dan opnieuw drie rondes, drie rondes genieten en wie weet drie rondes met een leuk resultaat. 

 Ik rij redelijk vlot naar huis en net als op de heenreis stond er ook nu weer een regenboog aan de hemel, een stille groet, die we wel vaker krijgen op bijzondere momenten in ons leven met de mannen.



Het is tegen half 8 als ik thuis kom. Elwood heeft veel te vertellen aan zijn maatjes. Ik zelf ga na het eten even douchen en val dan op de bank onder een beaglekleedje in een diepe slaap.


Hieonder de link naar de filmbeelden van Elwood op zaterdag

Elwood op de EO selectie wedstrijd in actie op zaterdag



Geen opmerkingen: