De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

maandag 8 mei 2017

Weekend vol wedstrijden in Assen

Afgelopen weekend was een druk weekend voor ons. Twee dagen wedstrijden met Elwood. Plaats van handeling KC Assen. Dit zou voor ons de eerste serie wedstrijden worden voor de Raad van Beheer. Elwood loopt hier in de 1e graad medium, een stapje hoger dan bij de FHN wedstrijden. Nu dus wel de volle rij paaltjes en de wip in het parcours. We hadden bericht gekregen dat Elwood zaterdag voor aanvang van de wedstrijden gemeten moest worden. Oeps, dat zal hij niet leuk vinden en waarschijnlijk weer stress bij hem veroorzaken. Alinda had zich opgegeven als vrijwilliger voor zaterdag, opbouwen en paaltjes leggen in de ring.

Zaterdag morgen vertrokken we dus rond zeven uur naar Assen. Michael ging ook weer mee. Na een leven in de show ring is hij nu inmiddels omgedoopt tot steun en toeverlaat voor Elwood bij de agility wedstrijden. Tegen half acht zijn we op locatie. Sia had al een plekje voor onze tent gereserveerd door er de avond voorafgaande aan de wedstrijd twee wokkels in de grond te draaien. We zetten de tent op en het wachten kan beginnen.


Ik zal deze dag vier keer met Elwood de ring in gaan, twee keer een jumping parcours en twee keer een vast parcours. Maar eerst om 5 over 8 moest Elwood dus gemeten worden. Tja en dit moet op een tafel, zijn angsten die hij opgelopen had met een show kwamen dus weer duidelijk naar boven, hij kroop helemaal in elkaar. Uit eindelijk kon hij toch nog gemeten worden. Het was duidelijk een medium hond, past met gemak onder het maat latje. Als Elwood van de tafel af is, is zijn angst ook weer weg en staat hij als een oud wijf met twee pootjes op de rand van de tafel mee te kijken wat de keurmeester in zijn logboek schrijft.
We gaan terug naar de tent en ik merk toch dat Elwood meer gespannen is dan ik de laatste tijd van hem gewent ben op een wedstrijd. Ik heb nog goed twee uur voordat ik de ring in moet dus Elwood kan nog even heerlijk herstellen samen met zijn maatje Michael in de bench.  Ik merk dat hij zich niet echt neer wil geven en onrustig zit te kijken. Neem beide mannen een paar keer mee uit en langzaam tikt de klok verder. We beginnen met een jumping parcours. Als we mogen verkennen dan heb ik het gevoel dat het mogelijk moet zijn om goed rond te komen, alles hangt er van af of ik Elwood zijn koppie er bij kan houden.

We wachten op onze beurt en dan is het zover. We gaan van start en sprong twee is de muur, hier knalt Elwood dwars door, dat doet hij nooit. Ik krijg hem mee en we gaan verder, 3, 4, 5, 6, gaan goed 7, fout en een disk, 8, 9, 10, 11 gaan goed en dan de palen. Ik raak het contact met Elwood kwijt en hij gaat er vaan door. Dit was duidelijk even een moment dat hij zijn opgekropte stress even de vrije loop moest laten, ik kreeg hem er niet meer bij en hij vloog de ring uit. Dit werd dus uiteraard een disk.

We gaan terug naar de tent en ik neem zowel Michael als Elwood mee voor een lange loop. Even kijken of ik zijn koppie weer rustig kan krijgen. Het is tijd om het parcours te verkennen.

Als we de ring weer in mogen voor de eerst ronde vast parcours heb ik het idee dat ik hem er weer aardig bij heb.
We beginnen goed, na de (1) sprong de(2) palen, even een weigering maar daarna neemt hij ze toch, (3)tunnel wil hij terug maar krijg hem er toch weer in 4,5,6,7,8,9,10 gaan goed en dan (11) de wip. Aarzeling bij Elwood  zal ik het doen zal ik het niet doen, hij neigt om er af te springen en ik besluit om de wip naar beneden te drukken, dit levert wel een disk op maar was voor Elwood zijn zelf vertrouwen even nodig.12,13,14,15,16,17,18,19 en 20 gaan allemaal lekker. We komen over de finisch en ik ben trots op de kleine man hoe hij zich toch hersteld had na de eerste run.

Na de middag wisselen we van ring en volgen er nog twee ronden. We beginnen weer met een jumping. Op de tweede sprong ging het fout een disk.. De palen daarna was een drama, daar het toch al een disk was doe ik verder geen moeite en neem ze niet nogmaals, we gaan snel door naar de volgende.

Geen zin in de palen.


Een achterlangs kruising gaat nu wel goed en we lopen een mooie serie sprongen,  Elwood mist er twee en we komen over de streep. Wat mij nog niet eerder overkomen was gebeurde nu, teleurstelling nam bezit van mij. Even zat ik er door heen, voor mij hoeft het zo niet, morgen lopen heeft geen zin Ik krijg Elwood er niet bij.. Alinda en Sia praten op mij in en wijzen mij op de punten die wel goed gingen. En  morgen start je gewoon., kop dr veur.

Ik neem Elwood weer mee voor een wandeling buiten het wedstrijd park. We lopen een tijdje en dat deed me goed. We gaan er voor. Op naar de vierde ronde en morgen is een nieuwe dag dus dan zien we dan wel weer.

Ronde twee was weer een vast parcours. We starten en het gaat goed. Al snel komen we bij de wip en in tegenstelling tot de ochtend ronde nam Elwood hem nu zelfstandig. Er volgt een mooie serie sprongen en dan komen we opnieuw bij de palen. Het gaat weer niet goed. Ik kan het contact nu wel met hem houden maar we hebben weer een disk. We gaan verder, Elwood mist een sprong maar we gaan door. tunnel en dan op naar de kat, die is opeens eng en op de oploop twijfelt Elwood, ik krijg hem toch weer mee en we nemen de laatste sprong.








Als afsluiter is er nog een pieken race.

Voor een euro mogen de honden nog een ronde doen. Je mag het parcours niet verkennen alleen maar vanaf een plattegrond . Ik neem Michael en we gaan van start ....... na vier sprongen heeft Michael zoiets van doei baas en hij rent in een rechte lijn naar de tent. Hij had de lachers op zijn hand. Alinda ziet haar kans schoon en schrijft Michael nog een keer in, en dan met haar als handler.... en verdorie die oude garnaal loopt dan wel keurig zijn rondje haha wat hadden we er een lol om. Het was dus een dag met ups en downs, de stress die het meten bij Elwood teweeg had gebracht zat toch de hele dag in zijn lijfje. Ondanks alles toch ontzettend trots hoe hij zich steeds weer herstelde. We pakken de spullen bij elkaar die we mee nemen naar huis, tent en stoelen laten we staan op het veld, morgen komen we toch weer. Na een lange dag kwamen we moe thuis.  We gaan redelijk vroeg naar bed, morgen is er weer een wedstrijd dag. Ik hoefde er pas tegen 11 te zijn dus dat scheelde wel.

Zondag vertrokken we dus weer naar Assen. We zetten de spullen in de tent en de honden in de bench, in alles merk ik een verschil met de Elwood van gisteren. Hij is veel rustiger en er straalt rust uit zijn ogen. Als ik later in de bench kijk dan klopt mijn bevinding, daar ligt een hele relaxte Elwood.

 
We beginnen weer met een jumping. Aan de start een ontspannen baas en hond.Na de start direct een tunnel, ik hoop dat ik Elwood uit het eerste gat kan houden.. Yes en door, we tikken wel een latje van een hindernis maar ik heb een goed contact met Elwood, ik krijg hem mooi mee. We lopen een mooie serie en komen dan bij de palen, een weigering maar daarna neemt hij ze. We gaan door en ja we gaan het halen. Een trots gevoel kwam er bij mij op. Wat een herstel van mijn kleine vriend na gisteren. We waren rond, een paar kleine foutjes maar dat telde nu even niet. We werden 7e in deze ronde.
 
 
Dan volgt er nog het vaste parcours. We staan klaar maar moeten nood gedwongen even langer wachten. Iemand was een dure armband verloren in de ring en daar werd om gezocht. Ik kan Elwood mooi ontspannen houden en als we mogen starten maakt zijn staart weer overuren. We verteken als een speer. Mooie sprongen en dan weer de palen. Met onderbrekingen halen we ze, wel strafpunten maar goed we konden door. Op naar de wip en ook nu nam Elwood hem weer zelfstandig. Sprongen en de band en dan de tunnel. Erin en ik ga door, komt ie er net zo snel weer uit. Net op tijd kan ik hem terug sturen, op naar de kat en ook die nam hij nu zonder moeite, miste wel een raakvlak wat weer strafpunten opleverde maar opnieuw waren we rond.  Wow, was ik na de eerste ronde al trots op hem nu kwam daar nog een goed gevoel bij. Het wachten is nu gewoon op het moment dat alle puzzel stukjes tijdens een wedstrijd goed samen vallen. Als je dan later hoort dat er mensen langs de ring zeggen voor een beagle doet hij het super, alleen jammer van die paaltjes dan denk je yess, zie je wel. We werden in deze ronde 8e.


We pakken onze spullen in en gaan weer naar huis. Een mooi wedstrijd weekend kwam ten einde, een weekend waarin we wee veel geleerd hebben. Op naar de volgende wedstrijden.

Hier nog een drietal linken naar YouTube filmpjes van afgelopen weekend. Zie hoe Elwood zich hersteld heeft van zaterdag naar zondag, en tja de piekenrace.....hij is geweldig.

Elwood in Assen zaterdag 6-5-2017

Michael in de pieken race

Elwood in Assen zondag 7-5-2017

Geen opmerkingen: