De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

donderdag 1 november 2018

FHN Wedstrijd Balkbrug

Afgelopen zondag hadden we onze laatste FHN competitie wedstijd van dit seizoen. Ditmaal in Balkbrug. Dit seizoen heb ik minder wedstrijden gelopen dan vorig jaar, dit kwam mede doordat een aantal wedstrijden samen vielen met  voor ons andere honden evenementen, en dan moet je keuzes maken. Het buitenlandse avontuur niet meegerekend zou dit onze  5e wedstrijd worden, van de 14 die dit jaar gehouden zijn.
We hadden dit weekend ook Engels gasten over en daarom  besloten we dat ik alleen naar de wedstrijd zou gaan. Alinda zou me brengen en dan weer terug gaan naar huis. Het zou de eerste keer worden dat Alinda dus niet mee ging en dat Michael niet aanwezig was als steuntje voor Elwood.
Zondagmorgen vroeg ging de wekker hier weer vroeg. Voorzichtig alles klaar maken zodat de rest rustig verder kan slapen. We vertrekken rondkwart over zeven. Michael kijkt ons een beetje beteuterd na, he waarom mag ik niet mee, ik ga altijd mee. We rijden naar Balkbrug, een ritje van een half uur. Op de parkeerplaats bij de manege pak ik de spullen uit de auto, Alinda wenst ons succes en rijd weer terug naar huis. Ik loop met de kar en Elwood naar binnen en zoek een plekje. Jaren terug was ik al eens in deze manege geweest. Toen was het NK er en deed Disney er aan mee. Ik ben toen wezen kijken om haar aan te moedigen.
Ik vind een plekje langs de ring en zet mijn spullen klaar.




Er zijn twee grote rijbakken met daarin drie banen. Onze klasse moest in twee banen lopen. Ons eerste rondje in ring 2 de andere twee rondes in ring 1.
Erik en Irene, de baasjes van Odin zijn zusje Hailey, wilden komen kijken. Ik had ze gezegd dat ik ongeveer rond kwart over negen aan de beurt was.  Rond kwart voor negen zie ik ze de manege binnen komen samen met Sammie en Hailey, een prettig weerzien. Hailey herkende mijn stem leek het wel en ze kwam direct knuffels halen.


 
Het is tijd om te gaan verkennen. We beginnen met het vast parcours. Er was een kleine kans voor mij om de benodigde punten voor promotie naar de B's te halen. Ik zou dan zowel op het vast parcours als op de jumping foutloos rond moeten. Ik probeerde me zelf geen druk op te leggen en gewoon lekker te gaan lopen. Druk bij mij is ook druk op Elwood en dat voelt hij direct aan.
Het is een mooi rondje wat ik zo zie tijdens het verkennen. Ik loop hem een aantal keren zodat ik de juiste lijnen in mijn hoofd heb en verlaat dan de ring. Maak Elwood klaar en ga weer naar de baan. We zijn als derde aan de beurt.
 
 
 
We mogen. Ik ga de ring in en zet Elwood klaar. Wacht op het fluitsignaal en doe de riem af. Even is er een schrik moment van Elwood als de riemen pakker de riem weg haalt maar ik heb zijn concentratie snel weer terug. We gaan los. Twee sprongen en dan op naar de kat..... de kat, de raakvlakken pakken dat was belangrijk, iets inhouden en dan nee Elwood springt er over. Weg kans op promotie we gaan gewoon door. Sprong , tunnel en op naar de palen, een weigering maar ik krijg hem er weer bij. nog een sprong en door naar de wip. Door het zand was de wip glad en schoot Elwood een beetje door. Dit had verder geen consequenties. We lopen een lekker stuk en gaan dan richting de finish nog even over de A en opnieuw mist hij het raakvlak. Tijdens de laatste trainingen pakte hij ze wel nu dus helaas niet. We komen over de finish, ondanks de fouten toch een heerlijk rondje. We zouden als 6e eindigen.
 
 
Samen met Eric en Irene kijk ik naar de vele andere honden, ik geef aanwijzingen hoe het spelletje in elkaar steekt en waar je op moet letten. Volgend jaar wil Irene ook beginnen met behendigheid training met Hailey. Tussen mijn eerste rondje en tweede zat ruim drie uur wachttijd.  Irene en Erik vertrekken tegen half twaalf en gaan door met hun reis richting Rotterdam.

Het tweede onderdeel is de Snooker.


We gaan weer verkennen en ik zie een snel rondje. Wel even de juiste volgorde aanhouden bij de start en dan knallen. We maken ons klaar en ik zie dat Alinda er aankomt met onze gasten. We begroeten elkaar in het voorbij lopen omdat Elwood en ik de baan in moesten. Elwood zijn staartje kwispelt , een teken dat hij ontspannen is. We gaan super weg en Elwood doet het fantastisch. We lopen een heerlijke snelle lijn en komen dan bij de palen. Foutloos schiet hij er door. De laatste spongen een ommetje en dan door de finish. We kwamen foutloos binnen en zouden uiteindelijk als vierde eindigen.


Als laatste van de dag de jumping, Meestal het race rondje van Elwood en ook nu zag ik weer mogelijkheden om een mooie snelle tijd neer te zetten.


Ik moest wel zorgen dat ik Elwood na sprong 2 meekreeg naar 3 en dat hij niet rechtdoor zou schieten richting de tunnel.
We starten en het gaat goed, de focus is op mij. Ik krijg hem vloeiend over de eerste sprongen en we gaan richting de palen, hij schiet er via links bij langs ik probeer hem te corrigeren maar meneer doet even zijn eigen ding, neemt een extra sprong en een disk is een feit. Ik krijg hem weer mee en we lopen nog een heerlijk stuk. Blijkbaar is de concentratie toch iets minder en tikt Elwood er toch nog een paar latjes af. 6e, 4e en een disk. De resultaten van onze laatste wedstijd. 

Met de uitslagen van onze 5 wedstrijden zouden we in de competitie eindigen op een 23e plaats. Het was een leerjaar, een jaar waarin Elwood gegroeid is in de baan, een jaar waarin Elwood en ik samen als team gegroeid zijn. Een jaar waar we hopelijk een mooie basis hebben gelegd voor succes in 2019. We gaan ervoor. Met twee weken beginnen we met ons team aan de wintercompetitie. 4 wedstrijden in teamverband in de manege in Assen. We gaan ons best doen om daar leuke dingen te laten zien en dan in het voorjaar van 2019 als de competitie weer begint proberen om meer wedstrijden te gaan lopen en hopelijk weer mee te strijden voor het podium.

Hieronder de link naar de beelden van Elwood en mij in actie.

Elwood in Balkbrug

Geen opmerkingen: