De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

zaterdag 11 mei 2013

Nieuw gras op het speelveld

De lange winter was weer funest voor ons grasveld. Tot in december kon ik het redelijk goed houden maar toen begon het te sneeuwen. Een dik pak sneeuw werd door door de honden elke dag behoorlijk dicht gestampt. Dooi en dan weer vorst zorgden ervoor dat het een ijslaag werd. Met het stijgen van de temperatuur dooide die laag maar langzaam weg. Terwijl ander grasvelden allang sneeuw vrij waren kon ik hier haaast nog schaatsen. Het gras is er onder gestikt. Wat rest was een bruin veld, met hier en daar nog een groen plukje.

Nee dit kun je geen gazon meer noemen.


Het lijkt een grote klus maar met mijn hoveniersachtergrond is het maar een klusje. Gelukkig ben ik handig met de schep en ach, even doorbijten het is maar 42m2 meter. Binnen de twee uur had ik alles gespit.


De heren mogen allemaal de tuin weer in. Door hun geren en gespeel verkruimelen de dikke brokken. Dit maakt het uit egaliseren een stuk makkelijker.


Na een klein uurtje heb ik alles aardig vlak. Het fijne werk laat ik nog even liggen. De heren mogen er nog even op spelen.


Vanmorgen kon ik het nieuwe gras halen. Ik werk het liefst met graszoden. Inzaaien is eigenlijk hier geen optie, voordat je een mooie dichte mat hebt ben je aan het eind van het groeiseizoen. De heren mochten vanmorgen voordat ik weg ging nog even ravotten op het veld.


De graszoden komen hier uit de buurt bij een kweker, vers gesneden van het land.  Nog 1 keer egaliseer ik het geheel uit en begin dan met het leggen van de zoden. Je ziet het groen worden. In mijn tijd als hovenier vond ik het werken met graszoden altijd 1 van de mooiere klussen. Je zag direct eer van je werk.

Het is net of ben je met tapijt of laminaat aan het leggen.


Het begint te regen, heerlijk weer dus voor het gras. de rechte stukken gaan snel, het meeste werk gaat zitten in de kleine hoekjes. Al met al lag het hele veld er met een goed 1,5 uur in.


Voor de heren is het nu een week verboden terrein, de nieuwe zode moet eerst goed hechten. Een paar jaar terug had ik de honden er te vroeg op. Er was 1 plek die nog niet goed vast zat. Mango vond die plek en begon de zode weer op te rollen. Wel een grappig gezicht maar dat was niet de bedoeling.


Hmm, denkt Elwood daar ben ik niet zo blij mee.


Kan ik er echt niet overheen of onderdoor ??


Het regent hier nu zachtjes, ideaal weer dus voor het snel aanslaan van de zode. Dus wie weet kan het hekwerk wel eerder weg dan pas over een week.

1 opmerking:

Sylvia zei

Het ziet er gelikt uit, passen en meten zeker!

Heerlijk weer groen!

Jongens, nog even geduld, 1 week wachten dan mogen jullie hierop gaan spelen en rollebollen!