De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

woensdag 16 november 2022

Dogsport wedstrijd Hellendoorn, de laatste competitiewedstrijd voor 2022

 

Afgelopen zondag hadden we de laatste competitiewedstrijd van Dogsports. Ik had alle drie de heren weer opgegeven maar helaas moest ik Odin afmelden. Alinda had een ander uitje deze zondag en kon dus niet mee. Het hele jaar hebben we gestreden voor het klassement en dit zou de laatste kans zijn om te stijgen of om het mooie klassement te verprutsen. Elwood stond 2e, Donald 4e en Odin 9e. Er was voor Elwood nog een hele klein kans om de eerste plek terug te veroveren maar dan moest alles 100% perfect zijn en nr 1 heel slecht lopen. Donald zou ook nog kunnen stijgen naar plek 3 maar ook daar moest alles dan helemaal goed gaan. Het gat tussen hem en nr 3 bedroeg 104 punten, de laatst keer was hij in 1 wedstrijd 150 punten ingelopen, dus er was een mogelijkheid.

De top van het klassement voor aanvang van de wedstrijd.

We zaten een beetje met Mango, die kan de laatste tijd minder lang alleen thuis zijn. Volgens de planning zou ons laatst rondje na 4 uur zijn dus voordat ik dan thuis was zou het al snel 6 uur zijn. Dus besloten we dat Mango mee ging met mij zodat ik hem tussen mijn loop rondes uit kon laten om te plassen en een beetje beweging kon geven.. Ik leg zaterdagavond al wat extra kleedjes in zijn bench en hang een fleece deken half voor zijn kennel in de bus. Zo zou hij het in ieder geval zondag niet koud hebben.

En zo vertrok ik dus zondag morgen rond half 8  samen met Elwood, Donald en Mango naar Hellendoorn, op naar hopelijk weer een mooie wedstrijd dag. We rijden met de opkomende zon naast ons lekker vlot door en zijn voor half 9 op de plaats van bestemming. De honden blijven in de auto dus ik neem alleen mijn tas en stoel mee naar binnen, waar ik de spullen plaats bij onze agility vrienden. Het wachten kan beginnen.

Het was weer gezellig in de manege


Het wachten zal niet lang duren we mogen al snel onze eerste ronde verkennen. Het vast parcours.


Tijdens het verkennen merken we dat de lijnen niet echt lekker lopen. Dus we zijn benieuwd hoe het zal gaan. Donald staat als 2e hond in de start lijst en Elwood als 1 na laatste ik heb dus een mooie tijd er tussen om te wisselen.

Donald begint, mist het raakvlak van de kat maar is lekker op snelheid we gaan naar de palen waar we wat zitten te klooien en ons een fout oplevert we gaan door  en ik merk dat Donald niet goed uitkomt bij sommige hindernissen, het gevoel van niet lekkere lijnen met verkennen werd dus op snelheid ook bevestigd. Na de wip tikt hij nog een latje maar we komen rond en hebben een uitslag staan. Niet zoals ik gehoopt had maar in ieder geval geen disk. Ik wissel Donald om voor Elwood en ga weer naar de bak en wacht op onze beurt. Elwood begint en knalt direct vol in de lat van de eerste sprong, we gaan door en hij tikt lat 9 er af, raakvlakken nam hij heel mooi op naar het laatste deel de tunnel(15 ) en dan nog drie sprongen. Elwood duikt de tunnel in, ik roep hem dat ie kort om moet, hij kijkt me aan en gaat rechtdoor over de finish(18) disk.... shit dat was niet de bedoeling, hij komt terug en we nemen de laatste drie sprongen.  Het vp leverde niet op wat ik gehoopt had, helaas . Donald werd wel keurig 6e.


De volgende ronde zou de jumping zijn, ik laat eerst Mango even uit en ga dan weer naar binnen.


We verkennen. De start is een rechte lijn met op het eind de tunnel, maar hier mogen ze niet in ze moeten eerst linksom een sprong. Hmm, Donald uit de tunnel houden zal nog een hele opgave worden denk ik bij mezelf. bij Elwood zie ik dat probleem minder die komt wel met mij mee ..... Donald begint  en net als met het VP komt hij niet mooi uit tikt dan ook de lat van sprong 2 er af. Hij houdt in voor de band en gaat dan vol door, ik roep hem boven sprong vier en hij draait mooi weg van de tunnel, gelukt nu zorgen dat ik zijn focus hou. De rest van de ronde gaat als een trein en Donald maakt geen fouten meer, heerlijk. Elwood dan. Hij knalt weg tikt geen latten in het begin en is lekker fel. Iets te fel blijkt later want hij schiet dus rechtdoor de tunnel in.... disk. Even was de hele oude Elwood terug die zijn eigen rondje maakte even een lange neus naar de baas omdat hij twee keer niet mee mocht met de training leek het wel. Donald zou 11e worden op de jumping.


Pff 2 rondes gehad, 2 disken voor Elwood dat was lang geleden dat wij zo slecht liepen. De kleine kans op stijgen in het klassement was verkeken ik begon zelfs even twijfelen of we plek 2 überhaupt wel zouden kunnen verdedigen. Het wachten is op de laatste ronde, snooker. Ik laat mango weer even uit en maak een foto van de drie heren samen. The legend was er bij iets wat we eigenlijk een paar weken terug niet meer hadden kunnen hopen.

En als laatste dus de snooker, 35 seconden speeltijd, niet veel dus het werd aan poten. 



Je start, neemt dan een rode hindernis gevolgd door een punten toestel en dan de volgorde van nr's. De palen zijn de meeste punten maar de lijn lag niet lekker vanaf de rode sprong  en zou veel tijd kosten was ik bang, ik koos dus voor de tunnel en dan nogmaals de tunnel als start van het parcour. Donald loopt goed , lekker fel en maakt geen fouten. Elwood begint goed maar springt via de verkeerde kant over sprong 3b, daar stopte dus zijn punten telling. Donald haalde een mooie 6e plaats met 23 punten, Elwood kwam niet verder dan plaats 19 met maar 3 punten.


Het zat er voor ons nu op, 1 ding was duidelijk, we konden naar huis, wachten op de prijsuitreiking was voor ons niet nodig. Elwood had duidelijk zijn dag niet met drie slechte rondes. Donald had mooi gepresteerd met drie stabiele rondes. Het is nu wachten op de eindstand van de competitie. Maar ik was echt bang dat Elwood nu in de laatste wedstrijd zijn eigen glazen had ingegooid. Zul je zien dat hij net uit de top drie valt en dat Donald er inkomt. we verlaten Hellendoorn en rijden terug naar huis, achter in de auto liggen een aantal heel moe te zijn. Met een paar dagen zal het wel bekend zijn.

Thuis worden de mannen begroet door James en Dylan, maar ze hebben er weinig tijd voor. Ze zoeken een plekje en vallen alle drie in een diepe slaap.




Hier onder de link naar de beelden van de mannen in actie

De beelden van deze wedstrijd dag

Als ik s avonds nog even achter de pc zit  bekijk ik de uitslagen nog eens rustig. Ik zie dat zowel de nr 1 als nr 3 uit het klassement net als Elwood niet super hebben gelopen. Zou hij dan toch stand gehouden hebben.  even later zie ik dat de competitie stand al is bijgewerkt. Dus vlug open ik de pagina. En ja hoor het staat er  Elwood eindigt de competitie als 2e en Donald blijft 4e, heeft zijn achterstand nog verkleint naar 34 punten maar dat was niet genoeg. Odin is gezakt van plaats 9 naar 11.

Ik ben blij, tevreden en trots. Tot 2 wedstrijden terug stond Elwood op 1 die plek heeft hij helaas niet vast kunnen houden, maar dat we nu de competitie van een jaarlang wedstrijden lopen afsluiten op plek 2 is eigenlijk toch wel een beetje een dingetje. Elwood het doodsbange hondje waar ik mee begon een paar jaar gelden, wat werd hij uitgelachen de eerste wedstrijden wat hebben we opmerkingen gehoord langs de baan, maar we werden er door gesterkt en gingen door. Zo jammer dat twee jaar competitie voor hem verloren is gegaan door corona, precies de jaren dat hij op zijn top zou zijn geweest, daarom ben ik  helemaal blij dat het me dit jaar met hem gelukt is om dit vol te houden.  Met Donald op 4 heb ik voor volgend jaar zijn opvolger in de competitie. Donald wordt alleen maar sterker en zelfverzekerder in de ring. Odin op 11, als Alinda wel had gelopen waren ze gewoon keurig top 10 geëindigd, we moeten niet vergeten dat zowel Donald als Odin pas 1 jaar wedstrijd lopen, ook zij hebben 2 jaar wedstrijd ervaring niet meegekregen.  De competitie bij Dogsport is voor dit jaar klaar. Met een dikke week lopen we met de heren het NK, hopelijk kunnen we daar nog mooie dingen laten zien.




Geen opmerkingen: