De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

woensdag 30 november 2022

Nederlands Kampioenschap Agility Dogsport

 Afgelopen zondag was het dan zover, de wedstrijd die het hele jaar rood omcirkeld in mijn agenda stond . Het NK agility bij Dogsports. Dogsports is de nieuwe agilty organisatie die dit jaar het levenslicht heeft gezien na de problemen bij de FHN. Door Dogsports konden we weer constant wedstrijden lopen het hele jaar door.  De competitie waren we super geëindigd met Elwood op 2 , Donald op 4 en Odin op 11. Nu was de hoop op een mooie afsluiter op het NK.

De wekker ging zondag morgen dan ook weer vroeg, 6 uur, net als de vrijdag. De meeste spullen had ik de avond er voor zoals altijd al klaar gezet en in de bus geplaatst dat scheelde dus weer veel tijd. Vlak voor 7 doe ik de honden in de bus. Joris doet Herman, Hugo en Casper in hun auto en om 7 uur precies vertrekken we uit Bork. Links naast ons zien we de zon opkomen, de lucht kleurt prachtig oranje en dat op de dag van het NK. We rijden in iets meer dan een uur naar Hellendoorn. We pakken eerst onze spullen en zetten die in de bak bij de anderen, dan even een plas ronde met de mannen. Alle heren zijn mee, Alin neemt Dylan, James en Odin mee en ik Donald en Elwood. We lopen het bos in en net of zie ik Donald trekken met zijn achterpoot. Nee zie het verkeerd, dat kan niet. We lopen door en verdorie ik had het wel goed gezien, Donald mankt. Ik baal als een stekker, waarom uitgerekend nu. De mannen hebben gepoept en ik breng ze terug naar de bus. Bekijk Donald zijn poot goed, zie niks tussen zijn tenen wat hem irriteert dus dat kan het niet zijn. Ik masseer zijn poot en loop nog wat met hem. Hij blijft manken. Ik baal als een stekker en het zit mij dan ook goed dwars. Moet ik hem afmelden.... nog even aan zien... het draait allemaal door mijn hoofd. Ik ga de hal weer in en ben niet op mijn best. 1 maal binnen komt de wedstrijd spanning die ik vroeger ook had  bij schaatswedstrijden ook weer naar boven. Ik kom dan in een eigen wereldje en ben slecht te bereiken. Ik loop door de hal en laat de gedachten gaan. Het is voor Elwood misschien wel het laatste NK waar hij mee kan strijden voor een podium, de jaren beginnen langzaam mee te tellen bij hem. Twee wedstrijd jaren heeft hij moeten missen, de jaren dat hij juist op zijn top zou zijn geweest. hoe mooi zou het zijn om  de weg die we samen afgelegd hadden heir te kunnen bekronen met een podium plek. We gaan het zeker proberen. Ik ga weer naar de bus , haal Donald eruit en loop weer een stukje, masseer zijn poot weer en merk dat als hij iets sneller loopt hij niet mankt. Hoop houden dus.

Binnen staan de banen inmiddels opgebouwd, we lopen 1 vast parcour en twee keer een jumping. De dag start met het vast parcour. we mogen verkennen en zoeken onze lijnen. Ik zal als eerste starten met Donald en als laatste van de groep met Elwood.  Alinda en Odin starten 1 plaats voor Elwood. Ik verken eerst met Donald in mijn gedachten en dan na een aantal verkenrondes wissel ik Donald om voor Elwood in mijn hoofd. Beide mannen handel ik op bepaalde punten net even anders. 


Het verkennen is klaar de eerst groep start. Ondertussen halen we de mannen op en zetten ze tijdelijk even in de bench bij de stoelen, dit wisselt iets sneller dan op en neer naar de bus. Ik loop nog even met Donald, masseer zijn poot nog een beetje en dan gaan we naar de voorring. De lat gaat omhoog naar de 40 cm en we mogen naar de start. 

Ik zet Donald klaar, wacht op het teken van de scheidrechter en kies dan mijn positie. Ik geef Donald vrij en we gaan weg. het eerste stuk gaat heerlijk, de raakvlakken van de kat neemt hij mooi en dan naar de wip, hier heeft hij een weigering maar na herstel gaat ie er over . De rest van de rond egaat heerlijk. De kop is eraf. Donald had het goed gedaan. Alinda zal vandaag zonder de dummy lopen dus we waren benieuwd wat Odin zou doen. Vanaf de start heeft Odin de R van racen er in staan. Hij vliegt over de baan en volgt Alinda goed. wow, hij kan het dus wel he. Alles gaat tot nu toe foutloos en dan komen de palen, hier heeft hij een weigering maar na herstel krijgt Alin hem eer goed door. Odin komt goed rond. Terwijl zij in de baan waren zou ik eigenlijk met Elwood al klaar moeten gaan staan, maar we hadden aangegeven bij de ringmeester dat ik even uit zicht bleef voor Odin, Als hij ons zou zien was de kans aanwezig dat hij naar ons toe zou komen. Als Alin dan ook de laatste sprongen neemt maak ik me klaar om naar de start te gaan. Wat zou Elwood doen, zou hij me weer een afstraffing geven voor het feit dat hij vrijdag niet mee mocht of zou hij zijn kop er goed bij hebben en gaan stralen voor Mango.... we zouden het gaan zien. We starten goed de raakvlakken van de kat gaan mooi, de wip goed, de A schutting ook goed en dan naar de palen, en dan maak ik de fout door hem de palen te wijzen, iets wat ik dus bij Donald doe, maar wat bij Whoop echt niet meer hoeft, hij duikt dan ook aan de verkeerde kant de palen in..... stom, stom, stom van mij. We herstellen en gaan door, alle latten waren blijven liggen alleen een weigering  dus. Kregen we anders de uitslagen te zien na dat iedereen gelopen had deze dag hielden ze die achter om de spanning er in te houden. Aan het eind van de dag  werd dat bekend gemaakt. Ik kan ze hier nu wel plaatsen.

Donald kwam op 5, Elwood op 6 en Odin op 9 Een mooie uitgangspositie om op verder te bouwen maar dat wisten we toen dus niet.


De tweede ronde is Jumping 1. Als alle klasses gelopen hebben worden de banen omgebouwd en mogen we weer verkennen. Lijnen bepalen en kijken hoe je uitkomt.  De palen stonden in een directe rechte lijn na de start ertussen 1 sprong. dat zou de bottle neck zijn vermoedde ik in de hele ronde voor Donald en Odin.

Donald begint weer, ik zet hem klaar en loop voor hem uit om hem op te vangen/ af te remmen voor de palen. Ik geef hem vrij en hij knalt naar me toe, schiet even langs de palen , herstel maar was dus wel een weigering. De rest ging weer vloeiend en we kwamen hartstikke mooi rond. Odin mag dan. En wat ik vermoede gebeurde dus ook. Odin maakte ook een weigering op de palen . Maar als hij er in zit gaat hij er prachtig door, heel jammer want de rest van de ronde ging echt weer super. en dan Elwood. de palen zal normaal geproken voor hem geen probleem zijn en dat was het ook niet. Alles gaat goed tot de draai achterin de baan, hij draait kort en tikt de lat, is even uit balans en glijd zelf even weg en door die onbalans kwam de volgende hindernis net te vroeg en tikt hij daar ook een lat. Jammer 2 latjes voor Elwood deze ronde.

En ook deze uitslag kwamen we dus nog niet te weten. Donald op 4, Elwood op 5 en Odin op 7


De spanning bouwt zich op waar zouden we staan, zaten we op podium koers , geen idee, ik had wel een vermoeden dat Donald er net iets beter voor stond dan Elwood maar het bleef gissen. De laatste ronde zou de doorslag geven.

Jumping 2 was een echte race ronde. Er zat vlak voor de palen een lastige wissel, waar ik over twijfelde hoe te nemen. I liep ze tijdens de verken ronde op beide manieren die ik in mijn hoofd had, het was maar net hoe het er in de wedstrijd uit zou komen te zien.  We starten aan de andere kant van de baan  tegen het publiek aan, de honden zagen dua de andere honden over de finish komen en uitlopen. Donald begint weer super, er lijken mooie dingen mogelijk te zijn voor hem maar prijs de dag niet voordat je over de finish bent. de keuze wissel komt er aan en ik doe wat ik denk wat het beste is voor Donald, maar het pakt verkeerd uit, hij schiet achter de hindernis langs, duikt de tunnel nogmaals in.... prrttttt de fluit van de scheidsrechter , een disk.. We gaan door, Donald laat een mooie palen serie zien maar het mocht niet meer baten, deze ronde geen punten. Odin dan, hij gaat voortvarend van start en loopt prachtig foutloos, de wissel die bij mij en Donald fout ging ging bij Odin heel mooi, helaas maakt hij een weigering en 2 fouten op de palen. Maar wat heeft hij deze dag mooie dingen laten zien. Hij heeft deze wedstrijd dag echt uitgekozen om te stralen. en dan Elwood. Hij ziet Odin nog lopen en ik moet hem echt even bij de les houden. De disk van Donald speelde nog door mijn hoofd dus ik was waarschijnlijk net iets gebrander  om te knallen dan anders. We knallen weg en elwood heeft vuur, ik moedig hem onder weg extra aan en we vliegen samen door de baan, de oude Whoop was echt terug. Ik doe de wissel achterin anders en we gaan naar de palen, Elwood schiet vol door de palen en dan naar de finish, foutloos en snel. Zijn laatste optreden in de eerste graad bij Dogsport sloot hij in stijl af. wij zijn klaar. We hebben gestreden voor wat we waard waren met de drie mannen. Nu was het wachten en wachten.

En ook deze wisten we dus niet. Elwood op 2, Odin op 11 en Donald een disk.


Het wachten is nu tot iedereen klaar is voor dat de prijsuitreiking begint. Zowel de uitslag van het NK als de prijsuitreiking van de competitie. we verzamelen ons voor in de hal en het wachten begint. Ik werd naar voren geroepen met Elwood  voor plaats 2. was het nu voor het NK of voor de competitie want daar waren we 2e. Er is even onduidelijkheid bij mij en velen met mij. Maar het was dus de uitslag van het NK.

Het was gelukt. De bijzondere weg van Elwood en mij werd nu bekroont met een 2e plaats op het NK. iets wat ik zo graag met hem wou halen, het podium was nu dus gelukt.

Daar staan we dan, na een emotionele periode met het verlies van Mango, straalden we nu op het podium, het was gelukt. 


Het was een weg met hobbels en kuilen, maar we hebben het nooit opgegeven. Het harde werken werd hier uitbetaald.


En daar is dan het volledige klassement van het NK. Elwood op 2, Odin op 6 en Donald op 7. Toen ik dit lijstje zag kwam het besef dat Donald dus tot aan zijn fout echt hoger stond in het klassement dan Elwood.  Beide mannen had ik misschien op het podium kunnen hebben , dat maakte de disk net iets zuurder. Maar boven al waren we dik maar dan ook dik tevreden. Wat de mannen de laatste tijd voor de kiezen hebben gekregen en dan zo de knop om zetten en stralen in de baan. Toppertjes.


Maar de koek was nog niet op. We mochten nog een keer naar het podium voor de uitreiking van de competitieprijzen. In de competitie over het jaar 2022 waren we ook 2e geworden.


Mijn maatje met zijn prijzen, het was een bijzondere dag geworden.


We gaan naar huis. Joris en Nicole rijden weer naar Drunen en wij naar Bork. Een prachtig wedstrijd weekend zat erop. Thuis vallen de heren direct in een diepe coma, het was zwaar voor ze geweest.

Hieronder de link naar de filmbeelden van de mannen:

Odin op het Nederlands Kampioenschap 2022

Donald op het Nederlands Kampioenschap 2022

Elwood op het Nederlands Kampioenschap 2022

Uitgeteld, moe maar voldaan




Het wedstrijd jaar zit er nu bijna op nog 1 wedstrijd hebben we in de agenda dit jaar en wel op 18 december.



Geen opmerkingen: