De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

dinsdag 17 juli 2012

Zweden 11-7 t/m 12 -7

11–7-2012 (woensdag)

Vanmorgen begon de dag opnieuw met lichte regen. Maar al snel brak de lucht en was het redelijk weer.  Na het ontbijt zijn we redelijk snel weer op pad gegaan.  We reden binnen door naar het plaatsje Sysslebäck. Opnieuw een ander landschap en opnieuw begon het te regenen. De heuvels werden hoger maar door de laag hangende bewolking waren de toppen niet te zien. We rijden een heel stuk door en komen bijna bij de Noorse grens. Hier ergens begint de rivier de Klarälven, die ook langs de camping loopt. Het water in de rivier is erg onrustig.

We rijden een stuk rond en komen dan bij het meer Letten. De zon begint inmiddels te schijnen en we hebben een fantastisch uitzicht. We halen de honden twee bij twee uit de auto en laten ze zwemmen. Mango vind een stuk hout en is helemaal door het dolle heen. Hij kan er geen genoeg van krijgen. Justin gelooft het wel en blijft liever  op de wal. Michael en Dylan gaan wel het water in maar zijn niet zo gek als Mango.

Na een tijdje rijden we verder  en genieten onderweg weer van alles om ons heen. We rijden kilometers zonder een andere auto tegen te komen. Ik zet zelfs de auto gewoon stil op de weg om foto’s te maken. Finland is het land van de duizend meren maar ook Zweden heeft er heel veel hebben we wel gezien.

Onderweg doen we nog wat boodschappen en uiteindelijk vinden we een winkel waar ze de cap verkopen die ik zoek.  Direct maar twee meegenomen. Ook  Alinda vind er een cap die haar misschien wat beter tegen de vele muggen hier kan beschermen. De zon begint steeds meer te schijnen en als we terug zijn op de camping is het weer prachtig weer. Ik hang de tarp  en andere spullen nog even te drogen. Het water in de rivier is sinds onze komst met ruim een meter gestegen. Stroomopwaarts is er waarschijnlijk erg veel water gevallen. De hele avond is het mooi weer, ik maak nog een paar foto’s met Dylan bij het bord van de camping. Alevi als je het een beetje snel en Zweeds uitspreekt hoor je  (a)el(e)fie….. de naam van zijn zus.

Genieten van de laatste zonnestralen.

Dylan moest vaak denken aan zijn zus Elfie

De lucht betrekt weer en er tekenen zich prachtige wolken af aan de Noordelijke hemel, een mooi gezicht.

Morgen vertrekken we van deze camping en gaan dan richting Stockholm. Een heel andere kant van Zweden dus weer.

12-7-2012 (donderdag)

Vandaag was het dan weer tijd om  de tent weer in te pakken. Eigenlijk beginnen we nu langzaam aan  onze terug reis door  Zweden. We hebben een week  gestaan op camping Alevi, een camping waar we zeker nog een keer terug komen als we weer in Zweden zijn. Vriendelijke , gastvrije mensen en super schoon sanitair. We zullen mensen die naar deze hoek van Zweden gaan deze camping zeker aan raden. Deze camping was een week lang onze basis waaruit we veel van Zweden hebben gezien. Een week al weer wat vliegt de tijd. We zijn inmiddels al weer anderhalve week onder weg .  We pakken onze spullen in , helaas regent het. Rond elf uur beginnen we aan onze reis van ruim 370 kilometer richting Stockholm. Een heel ander kant van Zweden dus.  We verlaten Värmland en rijden weer door een landschap dat steeds verandert. Het was ons wel opgevallen hoeveel Nederlanders en dan met name Friezen  naar dit prachtige deel van Zweden geemigreerd zijn. We laten de ruigere bossen achter ons en komen weer meer in het cultuurlandschap.

Een aantal plaatsen waar we langs kwamen zijn Kristineham,Karsloga Arbogo, Eskilstuna, Strängnas, Södertalje om uiteindelijk in Järna onze tent op te zetten op weer een andere camping. Een hele andere camping dan waar we vandaan kwamen. Hier niet de persoonlijke benadering en het super sanitair. We merken aan de honden ook dat het hier onrustig er is. Er lopen steeds mensen voor de tent langs. Wel hebben we hier veel minder last van de kleine knoetjes die Alinda  helemaal lek gestoken hebben. Deze camping ligt op een fjord en het water achter de camping staat in verbinding met de zee. Grote zee schepen komen hier dan ook geregeld langs.

Hier blijven we twee nachten. Morgen gaan we naar Stockholm , waar we afgesproken hebben met Miranda Wallman. Miranda is het nichtje van Monica en was vier jaar geleden samen met Hans en Monica bij  ons in Nederland.