De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

dinsdag 17 juli 2012

Zweden 13 - 7 t/m 15 - 7

13 – 7 -2012 (vrijdag)

Na een nacht waarin we minder goed geslapen hadden dan de laatste tijd zijn we al weer vroeg wakker. Rond elf uur hadden we afgesproken mer Miranda in Stockholm. Na de rust van de afgelopen week komen we nu dus in de drukte van Zweden. Stockholm is een oude stad en we kijken onze ogen uit bij het zien van al die oude mooi gebouwen. Miranda en haar vader staan ons al op te wachten en samen met hun en de honden gaan we heerlijk wandelen in een groot stadspark. Nou ja park… je waant je gewoon midden in de natuur. Onvoorstelbaar dat je midden in de hoofdstad van Zweden loopt.  Het park is het voormalige jacht terrein van het  Zweedse koninklijkhuis. We wandelen heerlijk door de natuur en komen uiteindelijk bij het oude buitenverblijf van de Zweedse koning aan. In de tuin gaan we op zoek naar een plaats om koffie te drinken. Donkere wolken stapelen zich inmiddels opeen boven  Stockholm en er breekt me daar toch een hagel/onweersbui los. Vlug vluchten we een leeg staande kas binnen.  Dylan laat zich weer van zijn beste kant zien door uitgebreid  in het stof te gaan liggen rollen. De combinatie natte hond en stof geeft een beeld dat zich laat raden.  Na de bui wandelen we weer terug naar het centrum. We trekken veel bekijks . Zelfs horen we zo nu en dan: ‘ Look  that’s a Hamilton. Het viel ons hier in Zweden toch op dat veel mensen keken naar ons en de honden.

Na  ruim drie uur nemen we afscheid van Miranda en haar vader.  Volgend jaar komt Miranda waarschijnlijk naar Nederland.  We rijden nog een stuk door Stockholm en gaan dan terug naar de camping. Ondertussen breekt het noodweer weer los, onweer, regen en hagel, de ruitenwisser moet op vol.

Bij de camping is het gelukkig weer droog. Ik maak nog een avond wandeling met de heren rond de camping en geniet van het uitzicht vanaf de Fjord.

Rond tien uur kruipen we moe onder de wol. Morgen pakken we weer op en zakken dan af verder naar beneden. De terug reis is begonnen.

14 – 7 -2012 (zaterdag)

Het was droog deze morgen. De zon scheen gelukkig dus dat was ideaal voor het inpakken van de tent. Alinda gaat zich nog even douchen en ik was me op z’n campings. Oftewel, achter de bus even wat water om de snoet en klaar.  We pakken alles in en merken direct dat  droog inpakken heel veel ruimte bespaard. Rond half twaalf verlaten we de camping en rijden richting het Zuiden.

Onderweg hebben we weer veel verschillende weer soorten. Regen, donkere wolken maar ook veel zon. Hadden we hoger in Zweden meer wild verwacht , hier zagen we onderweg van alles. Edelherten en reeën  zagen we onderweg veel in de landerijen maar ook dode dassen en vossen lagen op het asfalt.  We passeren het Göta  kanaal weer. Bij het plaatsje Berg willen we nog even kijken bij de sluizen maar hier moest je dik parkeergeld betalen, laat maar dus. Wel stond hier een erg mooie oude kloosterkerk. Met een oude kloosterboerderij.

Uiteindelijk zetten we onze tent op bij het plaatsje  Eksjö. Dit is de meest  authentiekste  houten stad van Zweden. Er staan hier nog woningen van 1560. We blijven opnieuw  twee nachten op deze camping. Vanavond een stuk gelopen met de heren door Eksjö.

Er komt een belletje van Petra dat het met Jayson allemaal goed gaat. De oude man geniet van zijn verblijf in Wijdenes en slaapt zelfs samen met Djoplin in de mand. We zijn blij dit te horen.
15 -7- 2012 (zondag)
De camping is drukker dat merkten we ook afgelopen nacht. Lang was het onrustig met rijden de auto’s en lopende mensen.  We hebben wel goed geslapen. Vanmorgen rond 8 uur ging er al een broodjes kar over de camping, Alinda was dus vroeg in de benen.  We ontbijten onder de luifel en de zon begint te schijnen. Zo het dan eindelijk weer een  hel dag droog zijn. Vandaag gaan we naar het  plaatsje Gränna. We rijden via een fantastische route door de binnenlanden.  Gränna is vooral benend om zijn polkagris, oftewel pepermuntstaaf. Het rood witte snoep is een ware souvenir en je kunt er dan ook niet om heen.  Het toerisme in het dorp draait er helemaal op. Net buiten het dorp staat een ruïne van het kasteel Brahehus.  Helaas kunnen we er nu niet bijkomen.Wel hebben we weer een prachtig uitzicht over het Vättern meer. Met Hans en Monica waren we aan de andere kant van dit meer.

We vervolgen ons ritje en komen in Huskvarna. Een beetje bosbouwer moet in Huskvarna geweest zijn. Hier komt de nr 1 motorzaag weg. We rijden bij de Husqvarna fabrieken langs  en duiken  dan weer het binnen land in . Als we een mooi plekje vinden om te wandelen met de heren  zetten we  de auto op een bospad neer en duiken het bos in. Heerlijk genieten van de heren en het mooie weer. Terug bij de auto vinden we de eerste teken van deze vakantie op onze broek.

De honden goed controleren en dan weer richting de camping.  Morgen breken we weer op en zakken nog iets verder af . Eind doel morgen is Nävragöl. Dit zal onze laatste stop in Zweden worden. Vanaf daar gaan we via Malmö terug naar Denemarken.

TEAGAN zei

Tjeerd en Alinda,
Ik heb in een adem jullie verslag gelezen, wat een pracht reis maken jullie, wel jammer van de spelbrekers: de muggen. En het weer...Tja in heel noord Europa lijkt het van hetzelfde laken een broek te zijn.
De foto van Mango met de kap is subliem, die hond is toch een prachtewemplaar!

Groetjes, Els

Anoniem zei

Wat weer een leuk verslag,volgen jullie op de voet!!Hopelijk niet teveel regen gr sjoukje