De bende van Bork is klaar voor nieuwe avonturen .

maandag 16 juli 2012

Zweden 8 -7 t/m 10 - 7

We zitten nu in onze laatse week Zweden. Op de camping waar we nu zitten heb ik WIFI, ik zal proberen ons verslag van de afgelopen tijd de komende dagen te plaatsen. De verbinding is traag dus ik zet niet heel veel foto's er op. Die houden jullie tegoed.
8-7-2012 (zondag)

Vandaag hebben we een luie dag ingepland.  Vanmorgen heb ik via het internet van de camping de website bijgewerkt met het verslag van onze eerst vakantie week. Alinda  is op dit moment aardig bont gestoken door de muggen. Ze is net een maanlandschap met allemaal rode bulten. We hebben besloten om nog twee dagen langer op deze camping te blijven staan. Dus in plaats van dinsdag gaan we donderdag weer verder Zweden in. Vanmiddag bleef Alinda bij de tent met de honden en ikzelf ben wezen wandelen. Opnieuw een tocht dwars door de Zweedse natuur.

Met weer veel afwisseling. Moerassen en hoge heuvels met fantastische vergezichten. Het gebied is gevormd in de laatste ijstijd.  Het was genieten.  Ik kwam geen mens tegen. Het terrein is erg ontoegankelijk en je beseft je wel dat als er wat gebeurd je helemaal alleen bent. Opnieuw veel sporen van elanden maar helaas ook vanmiddag  zag ik ze niet.

De ongereptheid en rust hier doet je des temeer beseffen in wat voor hectisch land wij, in Nederland, leven. Spreken we in Nederland over natuur… nee we hebben geen natuur meer in  Nederland dat is me hier wel duidelijk geworden.

9 -7 -2012 (maandag)

Tik, tik,tik het geluid van de regen maakt ons al weer vroeg wakker. In de tent klinkt het erger dan het is. Buiten is de wereld wel klein een mist gordijn ontneemt plaatselijk het zicht. Het lijkt wel of staan de bergen in brand, overal dwarrelen kleine dampwolken naar boven.

Al vroeg krijgen we een belletje uit Nederland. Het is vandaag onze achtste trouwdag en gelukkig zijn er mensen die dat niet vergeten. De regen blijft maar aanhouden en we besluiten om een dag te gaan rondtoeren.  Uiteindelijk willen we uitkomen in Sälten. Hier zijn een aantal grote outdoor winkels. Als het weer het toelaat gaan we onderweg  nog wandelen met de heren. Waren we deze week al in Mora geweest, de plaats waar de Vasaloppet eindigt. Nu kwamen we langs de startplaats. Een grote zuil telt af naar de volgende editie. Alle winnaars staan vermeld op een groot monument. De eerste winnaar ruim 90 jaar geleden deed meer dan 7 uur over deze tocht, de laatste winnaar in 2011 iets meer dan 3 uur.

In Malungsfors bezoeken we enkele leer winkels, hier wordt eland leer verwerkt. Het  is veel zachter dan het leer wat wij kennen. Op zoek naar een jachtwinkel komen we bij een grote schuur. De deur zit op slot. Dode vossen hangen aan de buitenmuur en als we terug lopen naar de auto gaat de deur open. De eigenaar verstaat geen Engels maar we mogen wel even binnen kijken.  Tja, en dan sta je opeens tussen vele eland geweien, rendieren hoofden en nog veel meer jacht trofeeën. Er waren zelfs schedeldelen waar nog vers bloed aan zat. Wat we zochten had deze man niet en we gaan weer verder met onze reis. Onderweg zien we weer meerdere kraanvogels.  De lucht breekt en we besluiten om de asfalt weg te verlaten en via een sintelweg het binnenland in te trekken en een plaats te zoeken om te wandelen met de heren. We parkeren langs de weg en doen de heren hun tuig om. We wandelen een stuk de bossen in en Mango en Justin zijn iets op het spoor. De neus op de grond en beiden al druk snuffelend omhoog . Mango is zo scherp en ook nu laat hij zien wat een jachtkwaliteit een hamilton toch heeft.  Ik moet mezelf goed schrap zetten om niet omver getrokken te worden. Het geurspoor gaat naar rechts maar wij gaan rechtdoor. Mango en Justin waren het er niet mee eens.  Boven in de heuvels komen we bij een soort zomerverblijf voor de boeren. Als er in de dalen zomers geen vreten meer is trekt de hele familie met hun vee naar boven. Hier staan ook nog roggelellies. De voorganger van de lelie zoals wij die nu op veel akkers in Nederland zien. De wilde roggelelie is in Nederland bijna uitgestorven.

Als we terug lopen willen Mango en Justin beiden weer het geurspoor volgen.  Uiteindelijk hebben we weer vier natte en vermoeide honden in de auto. We rijden terug naar de camping en  gaan eten in het restaurant.  De honden vallen in de tent in een diepe slaap. We krijgen een Zweeds gerecht van rode kool, aardappelpuree en Zweedse balletjes. Als toetje warme wafel met slagroom en ijs.
10 -7- 2012 (dinsdag)
Opnieuw een dag dat we wakker worden met lichte regen. Het lag wel lekker deze morgen dus rond kwart voor negen waren we er pas uit. Dit was erg laat voor ons doen deze vakantie. Maar ach het mag nu. Vandaag weer een dag dat we rond hebben gereden in de omgeving en gewandeld met de heren. We zijn in de plaatsen Hagfors , Ekshärad en Torsby geweest. Onderweg weer veel gezien maar toen ik foto’s wou maken kwam ik er achter dat mijn memorystick niet in de camera zat. Deze zat nog in de laptop, een beetje dom dus.  We zijn op zoek geweest naar een souvenir  winkeltje voor een bepaald iets, helaas hebben we dit nog niet kunnen vinden. Ook zoeken we nog naar een jachtwinkel, ikzelf wil graag een Zweeds jachtmes en een nieuwe cap hebben. Terug op de camping kregen we te horen dat er om half vijf de mogelijkheid was om een rondvlucht met een helikopter te maken. Dit leek mij wel wat. De helikopter land vlak voor onze tent. Gelukkig hadden we de honden al in de bench gedaan.  Samen  met nog drie anderen stap ik in. Wat een herrie maar het uitzicht is fantastisch. Gelukkig heb ik nu wel de memory card in de camera en maak een aantal foto’s van hoog Zweden. Het is wel bewolkt maar het uitzicht is fantastisch.

Vanavond ben ik alleen met de auto diep de bossen in geweest.  Hopend wild  te spotten. Maar ook deze keer was er niets te zien.